fredag 6 mars 2009

TRÖTTMANS DIALEKTIK

Denna underliga och usla företeelse: dålig sömn och extrem trötthet samtidigt. Borde inte extrem trötthet under dagen leda till en lätt insomning och en djup sömn på natten? Nej, det verkar snarare vara tvärtom.

Såg att min Ordfront-artikel om att marknadsekonomi och kapitalism är helt olika saker uppmärksammades i DN idag. Den som följer bloggen vet hur det gick till när den skrevs. Tänker ibland att allt bloggande från författare och andra och alla behind-the-scenes-reportagen ser ut att vara avmystifierande, men att ju mer fakta kring uppkomsten av verk vi får reda på, desto mirakulösare blir de. Mysteriet tätnar.

Ville som tonåring arbeta med film: som regissör och/eller special effects-makare. Läste Fangoria, studerade Tom Savinis arbete. Filmvåldet hade en särskild magi för mig (tack, Studio S-debatten!) – men det underliga är att den magin inte försvann när tricksen avslöjades: alla slangarna med teaterblod, silikonsåren, de konstgjorda huvudena.

Är det kanske helt enkelt så att skönhet i ett verk inte låter sig förklaras med dess tillkomst? Att det rentav blir ännu gudomligare genom att vi studerar dess torftiga, kontingenta, improviserade tillverkning?

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag tror inte att reduktionism måste avromantisera ens syn på konst. att vemodet som en aphex twinlåt förlöser i en bara beror på att basen och pianoslingan är rätt kombination av svängningar i luften för att katalysera rätt signalsubstanser i blodet får en ju inte att fascineras mindre av hur sublima känslor musiken utlöser.

Anonym sa...

Fangoria och Starlog, ja. Husbiblar när jag själv var 10, 11 år gammal. Har fortfarande några gamla Fangoria-nummer uppe på vinden. Fantastisk tidning. Åtminstone tyckte man det när det begav sig...

Specialeffekter på film förlorade dock sin charm när datorn kom in i bilden. Filmeffekter ska bygga på slaktade modellplan i plast och latex-hud och squibs:-)

Leo sa...

Är det inte just själva diskrepansen som är intressant?