tisdag 9 februari 2010

ÖVERVAKNINGEN I KRISTIANSTAD

Recensionerna av Gunnar Blås Övervakningen: minnet av dig fortsätter att rasa in. Ingen av Gunnars tidigare böcker har fått så många anmälningar.

Stefan Whilde är, trots att han finner romanen ojämn, alldeles till sig i Kristianstadsbladet:

"När jag läste "Gå ner för trappan" hörde jag kanske artonhundratalets gotik ringa, jag såg kanske Vladimir Sorokins "Blått fett" häva sig bland orden, men aldrig att jag väntat mig en svensk författare med förmågan att så kraftfullt och till synes enkelt välta hela det realistiska, naturalistiska oket i havet. Det har väl inte hänt sedan Strindbergs dagar. / För när Blå är som bäst så är han omutlig. Han struntar i regelboken och låter genrer överlappa och kollapsa in i varandra samtidigt som han skriver noveller och romaner som är njutbart frånstötande, otäcka och tankeväckande att läsa."

Inga kommentarer: