onsdag 5 maj 2010

LÄMNA MIG INTE

Idag är det första recensionsdatum för Stig Sæterbakkens Lämna mig inte, i översättning av Niklas Darke. Det är inte många Vertigoböcker som fått så många och så hyllande anmälningar på förstadagen. Det är den sannerligen värd.

"Det är en otäckt stark och starkt otäck roman Sæterbakken har skrivit." (Nisse Schwartz, Expressen)

"Sæterbakken faller inte i några vulgärfreudianska eller populärpsykologiska gropar. Författaren gräver djupare, långt djupare och resultatet är på samma gång skitigt och svidande vackert. Sällan har väl kompositionen fått bli bärare av en så grym ironi som här är fallet. Det är kompromisslöst och oändligt sorgligt." (Magnus Persson, Svenska Dagbladet)

"Berättad baklänges blir Lämna mig inte inte enbart en mörk kärlekssaga, utan därtill ett mycket sinnrikt komponerat litterärt verk. Om vägen till helvetet är kantad av goda föresatser tycks den smala stigen som leder till lyckan rymma mer än ett hotfullt sidospår." (Peter Viktorsson, Kristianstadsbladet)

"Lämna mig inte berättas i du-form, vilket skapar en ödesmättad och nästan sakral ton. Det är ett storslaget och sadistiskt kontrollerande perspektiv, vilket naturligtvis kan ställas mot den brist på kontroll som utmärker huvudpersonens liv. Berättaren leder läsaren tryggt mot helvetets botten." (Hanna Hallgren, Aftonbladet)

"Lämna mig inte skulle utan tvekan kunna betecknas som patetisk, men det ska inte tolkas som något nedsättande omdöme, utan snarare som ett försök att kategorisera den intensifierade närvaro som Sæterbakken skriver fram på ett vackert sätt." (Pär Thörn i GöteborgsPosten)

"Jag känner inte till någon annan författare som med sådan exakthet lyckas nästla sig in i läsarens medvetande och blotta en beredskap att gå med på nästan vad som helst." (Mats Kolmisoppi, HD)

"Det här är en av de bästa kärleksskildringar jag läst vad gäller autenticitet och intensitet i iscensättandet av den djävulska svartsjukans alla komplikationer som genom Stig Saeterbakkens skickliga handlag är svidande och grymt åskådliggjorda." (Benny Holmberg, Tidningen kulturen)


Du handlar boken bäst och billigast direkt från Vertigo!

Inga kommentarer: