söndag 13 mars 2011

I JOSEFINE MUTZENBACHERS FOTSPÅR

Jag hamnade i Wien. Plötsligt befann jag mig även mitt i Felix Saltens fantastiska erotiska roman Josefine Mutzenbacher. Här står jag utanför Felix Saltens stamfik:


Här är Schönlanterngasse, där Josefine i boken hyr en lägenhet dit hon kan ta sina kunder, nuförtiden ligger även Wiens mest aktiva litteraturställe där:


In i den här porten på Dorotheengasse, just runt hörnet från Grabern, mitt emot Trzesniewski och bredvid Hawelka, drog romanens Josefine kunder som inte hade tid att ta sig till lägenheten på Schönlanterngasse:


Inte långt från Schönlanterngasse har någon försigkommen entreprenör startat en bordell som är döpt efter Felix Saltens bok och bär dess namn:

1 kommentar:

Anonym sa...

Fegis. Där står du med fingret i gylfen.