söndag 20 maj 2012

VERTIGO+KONST=SANT

Nu på onsdag den 23 maj åker jag till Göteborg med min privatchaufför Eva-Maria Dahlin för att göra ett uppträdande på Konsthallen på Götaplatsen tillsammans med Helena Eriksson (poet, Vertigoöversättare och dubbelfaldig Vertigomodell!) och Kennet Klemets (poet och dubbelfaldig Vertigoöversättare!).

Jag kommer att läsa texter ur Gunnar Blås senaste novellsamling och berätta om förlagets historia med särskild inriktning på formen på böckerna, betydelsen jag lägger i typografi och omslag. Jag kommer även att visa en del bilder, samt troligen också ta med några böcker till försäljning... Helena och Kennet kommer att göra läsningar och samtala vidare kring boken som konstform.

Här ett ömsint foto från mötet mellan Vertigomannen och Lädernuckan (H. Eriksson) på Bokmässan i Göteborg 2007 (från Kapten Stofils hemsida):

 

Evenemanget är tre timmar långt, inklusive pauser, så räkna med en helkväll! Det börjar klockan 17.00. Hoppas vi ses där! Det är fri entré!

(Här är programbeskrivningen på konsthallens hemsida: "Förläggaren, författaren och fotografen Carl-Michael Edenborg, som driver förlaget Vertigo, och poeterna och översättarna Helena Eriksson och Kennet Klemets möts i ett samtal om bokomslaget och bildens relation till text. Vad är en publikation i djupare bemärkelse? Hur skiljer sig en trycksak från en hemsida? Det kommer därtill att talas om artist book-traditionen och trycksakens framtid.")

Inga kommentarer: