tisdag 10 december 2013

VERTIGO FYLLER TJUGO ÅR

För tjugo år sedan, jag var knappt en tvärhand hög, tryckte jag en bok på en gammal stånkande offsetpress i Axelsberg. Boken var Guillaume Apollinaires De elvatusen spöna, och på framsidan skrev jag "VERTIGO" eftersom jag på den tiden var fascinerad av svindel.

Nu tjugo år och drygt hundra böcker senare, är Vertigo i högsta grad en realitet. Jag är inte längre en tvärhand hög, och förlagsarbetet har inte bara satt spår i mig och min kropp, utan även i kulturklimatet och i en väldig massa läsares hjärtan.

Vi bestämde oss i våras för att fira oss själva med en jubileumsbok. Vi bjöd in en massa människor som på ett eller annat sätt har haft en koppling till förlaget: förlagssekreterare, redaktörer, recensenter, återförsäljare, läsare, författare, översättare, fotografer, formgivare, kollegor. Det blev inte mindre än tjugoåtta texter av varierande längd och skrivna utifrån en mängd olika perspektiv.

Sammantaget skänker de en bild av det underliga ekosystem som är ett mindre kvalitetsförlag: entusiasmen, slitet, impulsiviteten, haverierna, triumferna, den långsamt och mödosamt framväxande katalogen. Här är alla skribenterna:

Aase Berg
Kjell Lekeby
Jonas Ellerström
Peter Luthersson
Gabriella Håkansson
Andreas Ekholm
Boris Benulic
Anna Sunnerholm
Jesper Weithz
Jonas Thente
Johan Alvén
Hans Johansson
Daniel Berg
Johan Berggren
Annika von Hausswolff
Mara Lee
Helena Eriksson
Henrik Petersen
Linda Boström Knausgård
Odd Ahlgren
Martin Tistedt
Sofia Albertsson
Caroline Åberg
Jesper Ims Johansson
Deanne Rauscher
Terese Lilliehorn
Erik Janelm

I jubileumsboken finns också min följetong om förlagets första tio år, bok för bok, samt en mängd bilder, annonser, sidomaterial från den kaotiska verksamheten.

Vi har tidigare skrutit om att det kommer att bli ett linneband, tyvärr blev det i sista sekunden problem på tryckeriet vilket ledde till att vi fick nöja oss med en vanlig kartong. Dock är boken naturligtvis trådbunden och har ett lässnöre. Så här ser framsidan ut, med den briljante formgivaren Magnus Frederiksens könade version av labyrinten:



På fredagen den trettonde, självaste lucia, firar vi boken och vårt jubileum med en storslagen fest på Södermalm. Det börjar klockan åtta på kvällen och fortsätter till småtimmarna. Adressen är "Drömfakulteten", Hornsgatan 83.

Henrik Petersen kommer att spela svängig musik. Det är fri entré och billig bar.

OCH: De som har de finaste Vertigokostymerna kommer att vinna varsin jubileumsbok!

Missa inte detta!

Inga kommentarer: